Det finns de kunder som gör en på gott humör. Sedan finns det de som bara utgör ett irritationsmoment.
Den obeslutsamma kunden.
Scenario: En kund står längst fram i en lång kö. Det är bara det att kunden ännu inte har bestämt sig. Kunden tar sin tid och jag blir allt mer irriterad och stressad över den växande kön.
Lösning: Kunden har bestämt sig när han ställer sig i kö för att beställa.
En sak till!
Scenario: En kund kommer fram till kassan och lägger fram en chokladbit och ber dessutom om en calzone. Det är bara det att kunden ännu inte klar. Med kö bakom sig kommer kunden på att han ska ha en tuggis och en dricke. Han spinger tillbaka in i butiken för att hämta det.
Lösning: Kunden är helt färdig när han ställer sig i kö för att beställa.
Den arroganta och respektlösa kunden.
Scenario 1: En kund kommer fram till kassan. Jag hälsar glatt. Ingen respons. Han ber om cigaretter och kastar fram pengar på bänken. Jag tackar och säger ha det. Ingen respons.
Lösning: Kunden hälsar. Ber om cigaretter och räcker över pengar till mig. Han önskar mig en god fortsatt dag.
Scenario 2: En kund kommer fram till kassan. Kunden pratar i mobiltelefon, lägger fram varan och likaså pengar på bänken. Ingen ögonkontakt, inget hej, inget hejdå. Bara prat i mobiltelefon.
Lösning: Kunden lägger ifrån sig mobilen medan han betalar.
onsdag 16 december 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar